annonse
Opphetet israeldebatt på nettet:
AUF-ere hetser jøder på Facebook
FAKKELMARKERING: Så lenge angrepene pågår, blir det daglig tent fakler foran Triangelgården i Hamar. Dette bildet ble tatt under lørdagens markering, da Ap-politiker Khalid Haji Ahmed (til venstre) holdt appell. Mange har reagert på hans deltakelse i debatten på Facebook, der AUF-ere har lagt ut ytringer som må karakteriseres som jødehat.Foto: Stian F. Steinsvik
FAKKELMARKERING: Så lenge angrepene pågår, blir det daglig tent fakler foran Triangelgården i Hamar. Dette bildet ble tatt under lørdagens markering, da Ap-politiker Khalid Haji Ahmed (til venstre) holdt appell. Mange har reagert på hans deltakelse i debatten på Facebook, der AUF-ere har lagt ut ytringer som må karakteriseres som jødehat.Foto: Stian F. Steinsvik

«Jævla jøde horer, skulle ønske Hitler kunne kommet tilbake og dusjet dere litt mer», skrev en AUF-er på Facebook. Mange har reagert på at Ap-politiker Khalid Haji Ahmed var deltaker i debatten. Ordfører Morten Aspeli (Ap) tar sterk avstand fra hetsen.

Hege Engdal Næss

Skriv ut     Send oss ditt tips
annonse

Mange har reagert på at Ap-politiker Khalid Haji Ahmed var deltaker i debatten. Ordfører Morten Aspeli presiserer at han tar fullstendig avstand fra uttalelsene på Facebook.

Hamar Ap

Leder i Hamar Arbeiderparti, Thomas Langeland Jørgensen, karakteriserer jødehets fra AUF-medlemmer som totalt uakseptabelt.
– Jeg vil snakke med AUF-medlem Khalid Haji Ahmed om hva som har foregått. Khalid sier han er misforstått, jeg vil sette meg inn i saken fordi jeg ikke har lest innleggene på Facebook, sier Langeland Jørgensen.

– Jeg har lest saken i HA og disse meningene er så langt unna Aps politikk det går an. Vår holdning er en tostatsløsning. Befolkningen både i Israel og på Gaza lider nå, derfor er støtende ytringer mot en folkegruppe helt uakseptabelt. Jeg føler meg ille til mote over dette. Vi tar sterk avstand fra ytringene på Facebook. Nå må vi prate internt i eget parti om denne saken, men jeg synes det rett og slett er trist å lese om holdningene. Det er helt hinsides å sammenligne regimet under 2. verdenskrig med Israel. Her er det noen som bør ta en runde med seg selv før de skriver på Facebook. Nå regner jeg med at AUF i Hamar og i Hedmark tar en opprydding internt, sier Thomas Langeland Jørgensen.

Reaksjonene er sterke

Da et medlem i AUF la ut statusoppdateringen om «jævla jøder» i går ettermiddag, tok det ikke lang tid før reaksjonene nådde HA. For i kommentarfeltet kastet flere AUF-ere seg på med utsagn om at jødene skulle brennes, og da den profilerte Ap-politikeren Khalid Haji Ahmed ble med i debatten, tok han ikke avstand fra holdningene. Ahmed skrev to kommentarer som ble oppfattet som støttende. Selv føler han seg misforstått.
- Jeg snakket med dem på ungdommelig språk, men det er ikke støtte, men tvert imot min måte å irettesette dem på, sier Ahmed.

Sladdet språkbruk

Det ungdommelige språket er av en sånn karakter at HA ikke vil gjengi kommentarene.
- Jeg kjenner ungdommene, og må kjefte på dem på en måte som de forstår. Dette er ikke ros, men Khalid-kjeft. Jeg prøvde å si «Uff, lykke til, da, hvis du vil gjøre så dumme ting», sier Ahmed.
Han tar nå fullstendig avstand fra Facebook-statusen.
- Jeg møtte guttene i byen etterpå, og da forklarte jeg dem at de ikke kan skrive sånt. Jeg forklarte at det blir som si «jævla kristne» eller «muslimer er terrorister». Du kan ikke ta ett folkelag under ett. Det fins uskyldige jøder i verden også, sier Ahmed.

Fakler for de døde

Han påpeker at det under markeringen foran Triangelgården lørdag ble tent fakler for de døde på begge sider av Israel/Palestina konflikten.
- I min appell poengterte jeg at vi tente 71 fakler. Tre av faklene var for dem som døde i Israel. Det viser at jeg er opptatt av å markere avsky mot vold, og minnes de døde på begge sider, sier Ahmed.

helt uakseptabelt

Gruppeleder Gry Veronica Engli i Hamar Ap, der Ahmed er kommunestyrerepresentant, syns ytringene på Facebook er uakseptable.
- Det er veldig grove påstander og grov språkbruk. Jeg tenker at de er sinte og kjempeengasjerte, og det har jeg forståelse for, men de må finne en annen måte å uttrykke seg på, sier Engli.
 


Se også:
Ledelsen tar avstand
Blir skremt av hatet
Gaza-konflikten
(20.11.2012 kl. 06:20 Sist oppdatert:20.11.2012 kl. 14:18)

Tips en venn


Kommentarer
djevelske holdningerRogerR
antisemittismen har fullstendig tatt av. Det pussige er at det særlig finnes antisemittisme fra en gjeng som selv kan bli utsatt for samme hatet.. - 20.11.2012 kl 8:14
Rasisme, partikamerater!Ragnar Nordgreen
Det fins ingen unnskyldning for antisemittisme og rasistiske, anti-jø diske utsagn. Heller ikke at man er sint og kjempeengasjert.< br> Det som her er sagt på Fb er et direkte anslag mot kampen for det palestinske folk og dets rettigheter. Det rammer også AUF, Arbeiderpartiet og arbeiderbevegelsen.< br> Jeg hå per derfor vi få r se disse utsagnene lagt fullstendig dø de, og at det blir tatt et oppgjø r med de som kom med dem. - 20.11.2012 kl 8:30
Noen titalls hakkTore Sinding Bekkedal
Det var jeg som skrev kommentaren om å roe seg ned noen titalls hakk, med sladdet navn. (Jeg ville skrevet mer om jeg fø lte at det var verdt det, tanken om at det skulle dukke opp i en lokalavis var ganske fjern for meg). Det forekom også sterke reaksjoner senere i trå den som er beskå ret vekk fra deres utklipp.< br> < br> Jeg opplevde Khalids reaksjon som lattermild irettesettelse. Og jeg må si: Khalid har jeg alltid sett på som en hedersmann tanken om at han skulle bæ re på noen antisemittisme er svæ rt, svæ rt fjern for meg.< br> < br> Antisemittisme er aldri akseptabelt, og de få gangene jeg har opplevd det i AUF har jeg opplevd at det har væ rt ganske klart slå tt ned på . - 20.11.2012 kl 8:58
ganske interesantabanibi
israelere og særlig jøder ,viste stor sympati til de som var utsatt til hat 22 juli,og nå får de tilbake-betaling av det same AUF. - 20.11.2012 kl 9:22
Uakseptabelt! Espen Franck-Nielsen
Jeg synes det er direkte flaut at folk som representerer samme parti som har regjeringsmakt driver slik hets mot en folkegruppe. Dette er fullstendig uakseptabelt. Jeg håper AUF reagerer på dette, og at de som kommer med slike ytringer blir ekskludert fra partiet. - 20.11.2012 kl 9:32
Hvor er politietHenrik
Dette er en sak for politiet! De som har sagt disse tingene bør anmeldes for rasisme! Jeg håper dette blir gjort slik at vi kan fjerne slike uttalelser fra den norske offentligheten! - 20.11.2012 kl 9:41
JesusJohan O. Tvigen
Jøder drepte Jesus, vår frelser fra muslimene, er det rart en blir forvirra? - 20.11.2012 kl 10:13
AUF/AP = SØPPELPARTIJarle Strøm
Dette sier bare litt om AUF, norges mest useriø se folk. Tipper den drittungen som tok hele jø defolket under en kam ikke vet en ting om hva som foregå r der nede.< br> Akkurat som resten av Arbeiderpartiet, norges stø rste sø ppelparti!< br> Greit, dere sitter med makta nå , men det er jammen ikke lenge dere sitter, folk er skikkelig lei av hele Arbeiderpartiet og Jens Stoltenberg. - 20.11.2012 kl 10:41
mannen som truer jøderabanibi
han flyktet av frykt av sine egne,og kom til Norge for å skremme israel og jø der?la meg si det så nt< br> LOL< br> en stor LOL - 20.11.2012 kl 10:55
mannen som truer jøderabanibi
han flyktet av frykt av sine egne,og kom til Norge for å skremme israel og jø der?la meg si det så nt< br> LOL< br> en stor LOL - 20.11.2012 kl 10:57
SkremmendeErik
Dette skremmer meg! Medlemmer som viser slike holdninger MÅ ekskulderes fra AUF. Stemmer nå Høyre. Har mistet all respekt for AP! Aldri mer AP! De kan ikke komme i ettertid å si kommentarene ble sagt kun fordi de er engasjerte og sinte. Dette finnes ikke akseptabelt på noen måte. AP - REAGER NÅ!!! ER LEI JØDEHETSEN!!! Dette må politianmeldes! - 20.11.2012 kl 11:29
..Ikke så nøye
Leser hva Jarle skriver, og nå dro jo nettopp han alle i AUF under samme kam, slik som han beskrev at guttene gjorde med jø defolket. Sier du i mot deg selv?< br> < br> Ja, det er krenkende å skrive slikt, alt mulig finnes på facebook. Dem skriver til et helt folk, så dette er ikke personangrep. Skal vi straffe alle som er rasister da eller? Og uansett hvilket parti man er medlem av, så blir jo det man skriver personlig på facebook dratt rett inn i hele partiet. Seriø st? Tar dere virkelig facebook så alvorlig? Den siste tingen jeg reagerer på , er at journalisten forandrer på setningen som vedkommende skrev på facebook. Skriv for sø ren setningene som dem er, slutt å vri på sannheten for å få lesere. MEN JA, dette er krenkende. JA dette er ikke riktig. JA han trenger en oppvekker. - 20.11.2012 kl 11:35
Lattermild irettesettelseMagnus
Tore Sinding Bekkedal: Ethvert noenlunde oppegå ende menneske ville sagt veldig, veldig tydelig fra om at dette var uakseptabelt - dersom de fø rst kommenterte noe så på jordet. For det er det viktige: Khalid Ahmed har faktisk lest det han kommenterer. Han skrev noe som i beste fall (og da legger jeg all godvilje i verden til) kan oppfattes som tvetydig, og ville å penbart ikke distansere seg fullstendig fø r han hadde en journalist på trå den. Da fø k halen lynraskt mellom beina.< br> < br> Jeg må forø vrig legge til at jeg ikke mener dette sier noe om AUF eller Ap, det finnes tullinger i alle partier. Det som derimot sier noe om AUF og/eller Ap er hvordan de hå ndterer dette. At Ahmed er redelig nok til å legge seg paddeflat, og love at han for fremtiden skal ha prinsipper også nå r han ikke fø ler seg tvunget til det, er uansett fø rste skritt. - 20.11.2012 kl 11:38
RasismeHarriet
Folk får tenke og tro hva de vil, men som aktiv medlem i et politisk parti, Arbeiderpartiet, er denne uttalelsen helt uakseptabel. Men får vel som vanlig ingen konsekvenser når det er fra den siden. Tenk om dette hadde kommet fra Frp, da hadde det blitt rabalder. - 20.11.2012 kl 12:00
Breivik 2 - AUF 0Yme
Breivik hadde rett. - 20.11.2012 kl 12:04
Antisemittiske AUFGunnar Pettersen
Lattermild irrettesettelse å antyde at å suge Jøder medfører Jødesykdom? Dette er antisemittisme av verste slag. Jeg har ingen respekt for personer som antisemitten Khalid Haji Ahmed, og finner det forstemmelig at AUF er såpass liberale hva gjelder antisemittisme. Jeg er dog ikke overrasket. - 20.11.2012 kl 12:23
så langt unna det går an?Morgan Lindstrøm
Leder i Hamar Arbeiderparti, Thomas Langeland Jø rgensen sier at " disse meningene er så langt unna Aps politikk det gå r an" . Er de det? Jeg trodde at det tvert i mot var Aps politikk som ga slike holdninger vann på mø lla. Slik oppfattes det i hvert fall i andre deler av verden:< br> < br> Wat aan de massacre voorafging: Noorse socialisten roepen op tot Israë l boycot< br> http://brabosh.com/2011/07/25/pqpct-csd/< br> < br> Jonas Gahr Stø re: the Palestinians best friend< br> http://www.israelwhat.com/2012/06/22/jonas-gahr-store-the-palestinians-best-friend/< br> < br> Stø re snakket direkte med Hamas’ leder< br> http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7482430 - 20.11.2012 kl 12:25
"lekeparti"dewfe
AUF i hamar er bare et overfladisk lekeparti uansett! jeg roser de få i Hamar AUF som bryr seg om politikken, men mesteparten av medlemmene er bare utlenninger som vil ha noen å henge med, og som ikke kan noe om AP sin politikk... - 20.11.2012 kl 12:28
jødehat Suseann
muslimene i norge komemr til å oppleve å bli forfulgt og jaget, hetset og hatet om få år, i Norge. De kommer til å -jage ut og forfølge jødene i Norge, mens i neste omgang står de selv for tur. - 20.11.2012 kl 12:32
Mistet all sympatiereynell
Rart at et folk som krever at vi skal minnes hvordan de ble behandlet under andre verdenskrig, gjø r det samme mot et annet folk.< br> Grunnet dette har jeg mistet all respekt for " jø dene" , og har absolutt ingen sympati for israelittene.< br> Nå r beboere setter seg til rette i " godstolen" på en haug for å se palestinerne bli bombet så fortjener de egentlig alt ondt som hender de...< br> < br> What goes around, comes around... - 20.11.2012 kl 12:46
Rydd opp straks!ap medlem
Kjære AUF og AP: Ta tak i dette med en gang og rydd opp i egne rekker. Hvis dere i hele tatt skal ha troverdighet inn mot valget, må dette tas tak i nå! Denne debatten må ikke tåkelegges,bagatelliseres eller feies under teppet. Hvis ikke vil svært mange vurdere medlemskapet sitt! Også jeg! - 20.11.2012 kl 13:00
Stopp jødehatet.Bjørn H. Bråthen
De fleste trodde vel at naziideologien tok slutt i 1945 men der tok vi feil. Men at AUF sympatisø rer ligger på nivå med Vigrid o.l. hadde jeg aldri trodd villeskje.< br> < br> At de stø tter en terroristorganisasjon som Hamas som vil utslette staten Israel er også noe underlig. Hamas har i sitt charter/program dette som en av sine hovedmå l. Det vitner ikke om mye fredstanker fra Hamas. - 20.11.2012 kl 13:01
AOF sanne ansiktSteinar
Ja da viser jo AUF at det er en del av akkurat typer inne i organisasjonen som ABB.< br> Supprice anyone.< br> Ikke noen overraskelse for meg at disse kreftene finnes i AP miljø et, det har jeg sett for mye fra at det skulle overraske noen. - 20.11.2012 kl 14:15
Til alle sammenAnders N, AUF i Hedmark
Jeg vil bare si at holdningene enkeltindivider har gitt uttrykk for på facebook, ikke er i trå d med AUFs politikk og holdninger. Det er fult forstå elig at noen er sinte og engasjerte i situasjonen, men hat er ikke veien å gå , da må man finne andre må ter å formulere seg på ! < br> Som fylkessekretæ r i AUF i Hedmark tar jeg fullstendig avstand fra dette, og kan love at vi for ø yeblikket arbeider med saken! Til dere som mener at det kun er få tall som bryr seg om politikken så er det feil! - 20.11.2012 kl 14:22
Dette er AUFNilas
Hvorfor så overrasket. Dette har AUF (og SUF) stått for fra tidlig på 1970-tallet. - 20.11.2012 kl 14:34
Sosialistenes jødehatIda
Det er ikke noe nytt at sosialistene ytrer jø dehat. Hå per bare at flere få r ø ynene opp for dette.< br> < br> Nå har forresten Mads Gilberg reist ned til Gaza igjen og griner sine krokodilletå rer. I mellomtiden er over 30 000 slaktet ned i Syria og i andre deler av verden blir mennesker fordrevet i Allahs navn.< br> < br> Skjø nner godt at Qusiling kunne få r mange tilhengere her på bjerget. Er akkurat det samme idag. - 20.11.2012 kl 14:50
Uverdig hets mot jøderStåle Urbye
Det er dypt forstemmende å se hvor lite dypt solidariteten og medmenneskeligheten stikker i disse ungsosialistiske kretser. Her må Antirasistisk senter og diskrimineringsombudet på banen! - 20.11.2012 kl 15:14
Hva mener AUF egentligGry
Hva er AUFs standpunkt til konflikten egentlig. Har Israel lov til å forsvare sine innbyggere mot terrorister? Er det noen som burde ha forstå else for hvordan det er å kjempe mot terrorisme så er det vel AUF? < br> Antirasistisk senter er dessverre ikke noe bedre. Nå r MIFF (Med Israel for Fred)har stands rundt omkring i Norge og stå r der og argumenterer sitt syn rolig og fredlig så hender det at Antirasistisk senter ø delegger standen. Veldig antirasistisk få r man si.... Legg merke til hvem som lager brå k i Norge. Nå skal det væ re en markering for Israelvenner og det kommer helt sikkert til å bli brå k fra AUF/SU/Blitz/Palestinakomiteen/og flere med. - 20.11.2012 kl 15:25
Må ekskluderesFreddy Martinsen
Her har AUF anledning til å markere hvordan organisasjonen er anderledes enn f.eks. Høyre og FRP. Dette medlemmet av AUF må miste muligheten til å bli assosiert med AP og bør umiddelbart ekskluderes. Synes også at det er trist å måtte registrere at Khalid Haji helt klart ikke forstår alvoret men bare jatter med i den ekstremistiske replikkutveksling. Heller ikke når Haji i HA får anledning til å forklare seg virker det som han helt forstår at en trussel om masseutryddelse og Holocaust er noe verre enn bare en språklig generalisering. - 20.11.2012 kl 15:47
JødehatHenning Rutledal
Muslimer hater og vil drepe alle jø der, hø r på denne kapasiteten: De palestinske myndigheters hø yeste religiø se autoritet, mufti Muhammad Hussein, siterte boken « Hadith» , som i fø lge tradisjonen er skrevet av Muhammed, under en markering av Fathas 47-å rsdag 9. januar:< br> « Forlø sningens dag vil ikke komme fø r dere bekjemper jø dene. Jø dene skal gjemme seg bak steiner og træ r. Da skal steinene og træ rne rope: « Å , muslim, Allahs tjener, det en er jø de bak meg. Kom og drep han!» - 20.11.2012 kl 16:05
.Jan
Dette er det groveste hetsen jeg har hørt om. Og hovedpersonen selv mener noen vil skade siden de reagerte på hans sjuke uttalser (kanskje er det jøder sier han). Ett vet jeg: har stemt AP og vært medlem i årevis men nå går jeg ut. Verre kan det ikke bli. - 20.11.2012 kl 16:37
www.auf.nohans
At ikke www.auf.no i det hele tatt kommenterer dette er trist. - 20.11.2012 kl 16:44
SyktJojansen i Bergen
Gry Veronica Engli i Hamar AP mener at slike meninger må uttrykkes på en annen måte. Hun synes altså at det er OK det som denne skjeggapen sier, men han burde si det på en mere dannet måte. - 20.11.2012 kl 17:03
Syke menneskerTruls Knutsen
Her kryper alle de skjulte holdningene på den sosialistiske siden fram. Dette er ikke spesielt i Hamar, men vanlig blant disse såkalte "kjærlighetsmennesker". Dette er hyklere av værste sort og jeg skulle likt å sett mediaoppslagene om det hadde vært en på den andre siden som hadde uttalt seg likt, men byttet ut jøde med muslim. Nrk har ikke engang dette som oppslag i nyhetene. ARK slår til igjen - 20.11.2012 kl 19:21
Ikke første gangUna
Er det noen som sørger for at jødehatet lever videre i Norge så er det AUF''ne. Det er ikke første gang de fronter dette synet på jøder. Er det sånne holdninger de lærer på Utøya? Det er helt sykt!! - 20.11.2012 kl 20:31
Stigende Jødehat i Norge.Stein R.
Jeg har opplevd at med de nye nordmenn som er kommet til landet så er jø dehatet stigende, og blant enkelte en naturlig del av Norge. Og flere nettsider skriver helt å pent om det.< br> < br> Sitat Radio Islam:< br> Radio Islam kjemper mot all form for rasisme, også den rasistiske sionismen som idag utö ves mot muslimer og kristne i Palestina. I denne hellige kampen må muslimer og kristne forenes i en hellig allianse for en internasjonal intifada mot den rasistiske sionistiske mafia og deres terror som utö ves bå de i de okkuperte områ dene i Palestina som ellers over hele den okkuperte verden. < br> Kilde:< br> http://www.radioislam.org/islam/norsk/norsk.htm - 20.11.2012 kl 20:35
Boikott IsraelGunnar
Det virker som dette har ulmet lenge i AUF. Se et interessant bilde fra Utø ya 21. Juli 2011:< br> < br> http://politisk.tv2.no/nyheter/st%C3%B8re-om-israel-palestina-konflikten-%E2%80%93-okkupasjonen-ma-opph%C3%B8re-muren-ma-rives-og-det-ma-skje-na/< br> < br> Har ikke helt forstå tt hvorfor AP/SV er så i mot det eneste demokratiet i Midtø sten. Er det pga av at det er så mange innvandrere som stø tter disse partiene? < br> - 20.11.2012 kl 21:10
UtslettelseOAN
Det er en skam ,Israel har rett til landet sitt !!! Utrolig at man ikke skjønner at Islam vil utslette Israel !!! - 20.11.2012 kl 21:39
er egentlig ganske skuffeuviktig
for det fø rste. at HA har valgt og " smelle" opp denne saken så pas... sier langt langt mer om HA (alternativt journalisten) en det gjø r om den trangsynte gutten. det er en tenå ring som har sagt noe dumt ( fult mulig han mener det) men hvor ofte har man ikke sett tenå ringer ha trangsynte meninger... < br> andre. det at så mange av dere som skriver kommentarer her fø lger så lite med på hvordan situasjonen er i israel og palestina for ø yeblikket (og har væ rt de siste 50 å rene), men fortsatt velger å dele det lille trangsynte dere også har mellom ø rene sier like mye, hvis ikke mer om dere en om gutten. < br> < br> - 20.11.2012 kl 23:24
er egentlig ganske skuffeuviktig
hele saken er ganske enkel. det som skjer nå er det vi må forholde oss til, om saken hadde væ rt så n at palestina hadde drevet med gjevn slakt av israel de siste 20 å rene ville det væ rt forstå elig at israel også gjorde det samme, MEN det er ikke tilfelle. israel har de siste 50 å rene undertrykt palestina. dette er ikke en kamp om og få landet sitt tilbake eller hevn, det er folkemord. tilbake til saken, det at gutten valgte å utrykke seg ved å ta alle under en kam, var mest sansynelig veldig lite gjennomtenkt, men det at media og mange av dere som kommenterer bryr seg så utrolig mye om at en gutt la ut en rasistisk kommentar på facebook er rett og slett latterlig.< br> < br> < br> PS. hadde då rlig norsk karrakter nå r jeg gikk ut av skolen, og har ikke gjort noe spess framskritt - 20.11.2012 kl 23:28
La oss vite hvemBeer Man
Vedkommende som startet la det ut offentlig, det ser jeg på bildet av Facebook-sida. Derfor mener jeg navnet og bildet ikke skulle vært sladdet, men offentliggjort. Alle som liker eller har kommentert skulle også fått navnene offentliggjort, så vi kan se hvem som sprer slikT SØPPEL! Jeg er grundig lei av denne Israel-hetsen i media, det er så lett å gjennomskue at jeg finner det pinlig. Israel skal ikke ha rett til å forsvare seg, men Hamas-svina skal få herje som de vil, det er til å bli kvalm av! - 21.11.2012 kl 1:15
UsladdetNever mind
http://0o2471.net/48048< br> http://0o2471.net/48047 - 21.11.2012 kl 13:43
EnigMorten Røe Bjelland
ville bare si at jeg er enig med det som står i statusen siden ingen som er enig har turt å stått frem så velger jeg å gjøre det (: død over israel! - 21.11.2012 kl 14:47
Translation?Steve
Any way to get an english translation of what he said exactly? And what ab out people in his party? And the general public? This story is being ignored in the english speaking world. - 21.11.2012 kl 17:53
jøderNielsen
Venstrefløjen og jødehad har altid hængt godt sammen. - 21.11.2012 kl 20:18
Utöya?Roland Pettersson
Är det på Utöya som AUF:arna lär sig sådant här? - 21.11.2012 kl 21:02
Er det muligt...Jan Roger Grytten
Dette er bare helt idiotisk. Det er ikke AUF''ere som har skrevet dette, de ungdommene som hadde skrevet dette var AUF''ere for 2 år siden. Patetisk at dere skal angrype på AUF med en gang, for vi har sagt oss imot rasisme ganske sterkt. Jeg som nest-leder i Florø AUF må nesten nevne at alle saker med rasisme innblandet, er hardt slått ned på, uansett person, uansett situasjon. Grow up folkens, noens handlinger kan ikke bli brukt mot en hel folkegryppe. - 23.11.2012 kl 21:57
OppklarendePetter
Kjekt å vite hva vi kan forvente oss av neste generasjons AP-politikere. Er det mange AUF-medlemmer med IQ rett i underkant av skonummeret? - 26.11.2012 kl 10:20
ReaksjonerPer
Er det noen i Hamar AUF som tar ansvar for å politianmelde disse minusvariantene? Her dreier det seg om å handle, ikke prate. - 26.11.2012 kl 10:31
ForskjellsbehandlingOla
Tenk om det var en politiker på hø yresiden som skrev det samme bare erstattet jø der med muslimer. Tenk hvilket ramaskrik det hadde blitt i alle medier rundt omkring i Norge da!< br> < br> Er egentlig ikke noe poeng i å poengtere dette, fordi vi vet vel alle hvor stor forskjellsbehandling det er rundt disse tingene, nå . - 27.11.2012 kl 20:15
"en hel folkegryppe"?Peder Storvømmølvold
< br> " Grow up folkens, noens handlinger kan ikke bli brukt mot en hel folkegryppe." < br> " Grow up" er engelsk. Man snakker og skriver norsk i Norge og engelsk i England.< br> Jeg visste ikke at " nå væ rende og tidligere medlemmer av AUF" var en folkegruppe. - 28.11.2012 kl 15:58
"en hel folkegryppe"?Peder Storvømmølvold
< br> " Grow up folkens, noens handlinger kan ikke bli brukt mot en hel folkegryppe." < br> " Grow up" er engelsk. Man snakker og skriver norsk i Norge og engelsk i England.< br> Jeg visste ikke at " nå væ rende og tidligere medlemmer av AUF" var en folkegruppe. - 28.11.2012 kl 15:59
Din kommentar
 
CAPTCHA image
Skriv inn koden som vist over i boksen
Send inn 

REDNINGSAKSJON: Elg var trerot. Foto: Henning Holter Christensen

Nødetater til redningsaksjon for «elg» i Mjøsa ved Hamar.

Søknaden om ulvejakt på Nes er avslått. Frykter blodig sommer.

Forsvareren har ett mål for øye – å få Rune Øygard frikjent.

Kraftig nedbør i vente:

Statens vegvesen forbereder seg på tilsvarende flomnivå som i 1995 og 2011.

Åtte av de 12 jurymedlemmene som følger rettssaken mot Rune Øygard er bosatt og jobber på Hedmarken.
LES OGSÅ: Øygards forsvarer vil bevise løgner fra jenta
FØLG NTBs LIVE-DEKNING AV RETTSSAKEN

Peugeoten kom til rette, men tirsdag ble en ny bil stjålet.
LES OGSÅ: Utstikkende last og rottweilerangrep
LES OGSÅ: To menn tatt for sexkjøp i Gjøvik

Må ut med 200.000 kroner for brudd på forbudet mot skjult reklame.

De to minste barna får erstatning av kommunen.

Betalte til sammen 30.000 kroner i bøter for sex med prostituerte.
LES OGSÅ: Mer fra politiloggen

Evakuert fra en husbrann i natt.

Slik var blålyskvelden og -natten på og rundt Hedmarken.
LES OGSÅ: To menn tatt for sexkjøp i Gjøvik
LES OGSÅ: Til sykehus etter husbrann i Løten

UPs trafikkontroll ga resultater.

Truffet av bil på kommunegrensen mellom Hamar og Løten.

Mandag ettermiddag begynte en campingvogn å brenne i Løten.

Vannstanden i innsjøen er forventet å stige kraftig i løpet av de neste dagene. NVE advarer mot flom.

Nå kan du bi­dra til bed­re ut­for­ming av fram­ti­di­ge veier.

En bråkete fest på Ingeberg gjorde at naboene ikke fikk sove.

To unge menn er fløyet til sykehus med alvorlige skader etter en kollisjon i Søndre Land.

Søndag var nærmere 200 amerikanske glis samlet på gamle Hamar camping.

Utelivsfolket har stort sett oppført seg bra i pinsehelgen, men sør for Stangebrua var det mer lovløse tilstander.

Lørdagens ruskevær har skapt trøbbel flere steder på Hedmarken.

...men likevel var det ikke nok til å sette ny rekord i USA.

RYDDIGERE RAMMER: Farahnaz Bahrami, som er regiondirektør i Integrerings- og mangfoldsdirektoratet, men i denne saken uttaler seg som privatperson, ønsker mer ryddige rammer for innvandringsdebatten. ARKIVFOTO: JENS ERIK JENSRUD

Farahnaz Bahrami mener Asle Berteigs kronikk om innvandring gir et unyansert bilde av innvandrere.

LES OGSÅ: Ærlig om sin fremmedfrykt

Hjertesyke bør være forsiktige i sin omgang med iPad, som kan skape forstyrrelser for pacemakere og i verste fall ta liv.

Russen lagde bråk i Hamar - trolig for aller siste gang i år.

SEX: Bordellvirksomheten i Nav-boligen i Løten har helt tydelig festet seg som et av vårens høydepunkt hos russen. Dette var det mange som spilte på i russetoget. FOTO: HANNE MAREN TORPEN HOKSTAD

Så kort kan et langt russetog oppsummeres. Bordell i Løten, stupetårn på Koigen og Vågå-saken fenger russen.

KAN FORSVINNE: Mange av landets minste aviser frykter et regjeringsskifte.

Mange aviser kan få problemer med å overleve hvis det blir en blåblå regjering etter høstens valg.

IKKE GODT NOK: Kunnskapsminister Kristin Halvorsen (SV) får ramsalt kritikk fra Riksrevisjonen, som ikke er fornøyd med Kunnskapsdepartementet. Foto: NTB scanpix

Kraftig kritikk mot Kristin Halvorsen (SV) og Kunnskapsdepartementet.


TIPS HA
Telefon: 02318
SMS: hatipset 2097
MMS: hatipset 2097
E-post: tips@h-a.no

KONTAKT OSS
Grønnegata 64, Pb. 262, 2302 Hamar
E-post: Redaksjonen
red@h-a.no
E-post: Reklameavdelingen -
annonse@h-a.no
E-post: Abonnementsavdelingen:

abo@h-a.no

AVDELINGSKONTOR
Brumunddal, Brugata 1,
2380 Brumunddal
Tlf. 62 35 14 20J
E-post: ringsaker@h-a.no
Løten:Rolf Småriseth
Tlf.: 900 77591
E-post: loten@h-a.no

NETTREDAKSJONEN
Digital redaktør: Ole Kristian Lyngstad
E-post: oly@h-a.no
Redigerer/journalist: Henning H. Christensen
Tlf: 915 18351
E-post: hch@h-a.no
Redigerer/journalist: Christian E. Bergheim
Tlf. 906 57 006
E-post: cbe@h-a.no
Redigerer/journalist: Martin Næss Kristiansen
Tlf. 970 18 282
E-post: mnk@h-a.no

REDAKSJONEN
Sjefredaktør: Carsten Bleness
E-post: cbl@h-a.no

Nyhetsredaktør: Andre Winje Arntzen
E-post: awa@h-a.no

 

 

  Copyright © 2009 Hamar Arbeiderblad AS. All rights reserved.
Innholdet i utskriften er vernet etter åndsverklovens regler.Utskriften er kun til privat bruk og kan ikke benyttes på annen måte. Kopiering eller spredning av innholdet krever avtale med rettighetshaver eller Kopinor.

Utviklet av React Solutions AS